Tips Atasi Jerawat

Tips Mencegah dan Menghilangkan Jerawat

MANFAAT SEBUM ATAU MINYAK PADA KULIT

Hy saya baru-baru ini mendapatkan informasi terbaru mengenai manfaat sebum atau minyak pada wajah, berikut saya copy paste artikelnya yang bersumber dari wikipedia.

Kelenjar sebum atau kelenjar minyak terletak di seluruh tubuh badan. Kelenjar ini banyak terdapat di bahagian muka, kepala dan bahagian kulit yang berbulu. Setiap kelenjar terbina daripada gelembung-gelembung yang mempunyai tisu epitelium di sekelilingnya. Salur dari gelembung ini menuju ke kulit luar melalui liang roma. Kelenjar sebum juga didapati di lubang telinga (kelenjar cerumen/kelenjar lilin) dan di kelopak mata (kelenjar meibomian). Kelenjar sebum berfungsi sebagai:

  1. Merembeskan bahan berminyak yang dikenali sebagai sebum. Sebum adalah campuran lemak, kolesterol, protein dan garam tak organik.
  2. Sebum mencegah rambut menjadi kering dan rapuh.
  3. Membentuk sistem perlindungan pada kulit yang dapat mencegah dari berlakunya penyejatan air yang berlebihan daripada kulit.
  4. Membantu kulit menjadi halus dan lembut.
  5. Mencegah pertumbuhan beberapa bakteria di kulit.

Kelenjar sebum ini mula berfungsi semasa baligh dan dikawal oleh hormon androgen. Kelenjar sebum adalah salah satu contoh kelenjar holokrin kerana selepas sebum dirembeskan, sel kelenjar menjadi kosong dan mati.

Sekarang anda sudah tahu kan mengapa saya melarang untuk membersihkan wajah secara berlebihan, ingat sesuatu hal yang berlebihan adalah tidak baik, begitu juga mencuci wajah. Banyak efek negatif yang nantinya muncul jika anda mencuci wajah berlebihan, apalagi dengan zat kimia yang keras. Kulit menjadi kering, cenderung untuk keriput karena kekurangan pelembab alami pada wajah. Jadi kita tidak boleh menghilangkan minyak pada wajah, yang harus kita lakukan hanyalah mengontrol kadar minyak pada wajah.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori Kulit Berminyak dengan judul MANFAAT SEBUM ATAU MINYAK PADA KULIT. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://tipsacnes.blogspot.com/2011/05/manfaat-sebum-atau-minyak-pada-kulit.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Admin -

Belum ada komentar untuk "MANFAAT SEBUM ATAU MINYAK PADA KULIT"

Posting Komentar